
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie jest organizatorem projektu „Mistrzowskie Interpretacje. Inspiracje, edukacja, integracja.”, który finansowany jest ze środków Fundacji PZU. Pomysłodawcą i kierownikiem projektu jest dr hab. Ewa Grabowska-Lis, dyrektor Instytutu Muzyki. W przedsięwzięciu bierze także udział dr hab. Barbara Karaśkiewicz z Instytutu Muzyki.
Projekt będzie się odbywał od października do stycznia w kilku miastach południowej Polski. Jego główne cele to: inspiracja do aktywności artystycznej, edukacja muzyczna oraz integracja osób niepełnosprawnych ze środowiskiem artystycznym. Podczas lekcji mistrzowskich i koncertów uczniowie szkół muzycznych będą mieli możliwość kontaktu z wybitnymi artystami, o bogatym doświadczeniu scenicznym, będących na co dzień pracownikami naukowo-dydaktycznymi polskich wyższych uczelni. Uczniowie szkół podstawowych i ośrodków z oddziałami integracyjnymi będą mieli natomiast okazję uczestnictwa w koncertach oraz specjalistycznych warsztatach prowadzonych przez certyfikowane muzykoterapeutki.
Pełna informacja na temat projektu dostępna na stronie: www.mistrzowskieinterpretacje.pl
Relacja Mistrz – Uczeń pozostaje od wieków jedyną formą prawdziwego zgłębienia tajników wykonawstwa instrumentalnego. Na co dzień uosabia się ona w pracy pod okiem nauczyciela – profesjonalnie wykształconego muzyka i pedagoga. Niemniej, bliski kontakt z artystami prowadzącymi bogatą działalność koncertową jest dla uczniów zawsze inspiracją do podjęcia wytężonej pracy nad rozwojem własnych talentów. Mogą w sposób bezpośredni doświadczyć celu i sensu własnej pracy. Spotkania takie są niezwykle motywujące, a to właśnie odpowiednia motywacja jest warunkiem osiągnięcia artystycznego sukcesu w przyszłości.
Czynne uczestnictwo w warsztatach pozwala nie tylko rozwinąć umiejętności gry w oparciu o autorskie metody nauczania, ale także poznać nowe sposoby kreowania interpretacji utworów, wykorzystujące zarówno wiedzę jak i wyobraźnię, rozwinąć wrażliwość artystyczną. Jednym z celów niniejszego projektu jest zwrócenie uwagi także na to, iż ta właśnie wrażliwość powinna w sposób wymierny przekładać się na wrażliwość społeczną. Kontakt uczniów szkół muzycznych z niepełnosprawnymi rówieśnikami, osobiste doświadczenie ograniczeń w zakresie odczuwania i odbierania rzeczywistości przez osoby niepełnosprawne da szansę na rozbudzenie w młodym pokoleniu uczucia empatii. Wspomoże to proces wychowania ludzi świadomych i wrażliwych na potrzeby innych.
Warsztaty muzykoterapeutyczne są formą aktywizacji uczniów niepełnosprawnych i zachęty do wszechstronnego rozwijania swoich zainteresowań i zdolności. Integracja ze środowiskiem uczniów szkół muzycznych zwiększy także w sposób znaczący ich społeczną inkluzję. Udział tych dwóch grup uczniów pozwoli dostrzec, iż zarówno edukacja muzyczna, jak i rehabilitacja, jest związana z codzienną, wytężoną pracą, stałym przekraczaniem własnych ograniczeń fizycznych i psychicznych. Jest realizacją niemożliwego, wspinaczką na wyżyny własnych możliwości.
opr. dr hab. Ewa Grabowska – Lis
Dyrektor Instytutu Muzyki