
We wrześniu ukazała się książka pt. Psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów (2022) przygotowana we współautorstwie, przez dr hab. Elżbietę Naporę, prof. UJD. Celem badań było ustalenie znaczenia rodzinnych i osobowych uwarunkowań osiągnięć szkolnych. Ponadto badano, jak prężność psychiczna, wsparcie od dziadków oraz komunikowanie się z rówieśnikami współdecydują w osiągnięciach szkolnych badanej młodzieży. Wykazano, że odporność psychiczna połączona ze wsparciem dziadków może pozytywnie oddziaływać na osiągnięcia szkolne uczniów. Co więcej, otrzymane wyniki pozwalają twierdzić, że takie czynniki jak: wiek, płeć także w znaczący sposób wyjaśniają odmienność osiągnięć szkolnych dorastających uczniów. Efekty stanowią bazę naukową do wypracowywania optymalnych metod pomocy uczniowi, zapobiegających jego marginalizacji społecznej. Co równie ważne, stanowi to zalecenie dla specjalistów zajmujących się zarówno rodzinami, jak i środowiskiem szkolnym. Współpraca pomiędzy tymi obszarami może być kluczem uczniowskich sukcesów.
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, do lektury której serdecznie zapraszamy.
Elżbieta Napora jest pracownikiem Katedry Psychologii. Naukowo zajmuje się komunikacją matki z dorastającym dzieckiem w rodzinach o różnej strukturze oraz zaangażowaniem dziadków we wspieranie rozwoju młodzieży, zarówno w rodzinie pełnej jak i w rodzinie z jednym rodzicem. Badania związane z rodziną samotnej matki zmierzają do uchwycenia jej podobieństwa w psychospołecznym funkcjonowaniu do rodzin pełnych. Ponadto, na uwagę zasługują badania skupiające się na relacjach z rodzicem traktowanych jako korelat atrakcyjności społecznej dziecka. Jest to znaczący nurt badań, uzyskane rezultaty mają szczególną ważność ze względu na możliwości aplikacyjne. Obecność w głównym nurcie polskiej i zagranicznej nauki zawdzięcza publikowaniu w uznanych w dziedzinie czasopismach z listy filadelfijskiej, listy ERIH, listy MEiN indeksowanych w bazach, m.in. Scopus, Web of Science. Była członkiem wielu zespołów badawczych, obecnie realizuje projekt finansowany przez CTWIONS w ramach Inkubatora Innowacyjności 4.0. Opublikowała prawie 190 tekstów naukowych, tekstów popularyzacyjnych, w tym również jako redaktor (jak: Niepokoje i nadzieje współczesnej rodziny. Teoria i praktyka, 2021), współredaktor pięciu pozycji książkowych (w tym, Psychospołeczne aspekty bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i społecznym, 2018) oraz jako autor czterech książek o tematyce samotnego rodzicielstwa (np. Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami adolescentów, 2019). W ramach popularyzacji wiedzy przedstawiła ponad 90 referatów jako autor i współautor na zagranicznych i krajowych konferencjach naukowych, w tym podczas cyklicznych zjazdów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP). Pracowała w zespołach, przygotowując wnioski o powołanie nowych atrakcyjnych kierunków studiów w UJD.
Jest członkiem kilku towarzystw naukowych. Za aktywność badawczą i naukową otrzymała indywidualne nagrody a także nagrodę zespołową Rektora UAM. Autorskie i współautorskie naukowe plakaty były wyróżniane w konkursach posterów, m.in. podczas konferencji naukowej Bydgoszcz UKW (2017), docenione 1. miejscem w czasie Kongresu PTP w Gdańsku (UG, 2017). Drogą aplikacji konkursowej otrzymała i realizowała 3 miesięczny staż naukowy w Uniwersytecie Śląskim w Opavie (2022, Republika Czeska).
Prywatne – zimą lubi jeździć na nartach, latem – chodzić po górach oraz uprawiać sukulenty.
opr. Elżbieta Napora