Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie wdrożył na Wydziałach: Filologiczno-Historycznym, Matematyczno-Przyrodniczym i Pedagogicznym Program Elektroniczny „eKolejka do Dziekanatu”. W przyszłości system zostanie zainstalowany także na Wydziale Sztuki. W budynkach, gdzie znajdują się dziekanaty i jest prowadzona obsługa studentów zamontowano odpowiedni sprzęt, który umożliwia śledzenie procesu przyjęć. Zamontowano monitory, które przekazują dane o kolejności wejść petentów. Zgodnie z zapowiedziami, ekrany mają również służyć jako źródło informacji nt. życia Uczelni. A jak to działa „eKolejka do Dziekanatu”?
- Zainteresowany załatwieniem sprawy student wchodzi na stronę www.ekolejka.ajd.czest.pl – wyjaśnia mgr inż. Michał Wojciechowski, kierownik działu Infrastruktury Informatycznej. – Tam student podaje numer swojego albumu oraz hasło, które składa się ze znaków zaczerpniętych z jego imienia i nazwiska. Przy pomocy informacji pobieranych przez system, użytkownik zapisuje się na konkretny termin wizyty w dziekanacie. Wydaje mi się, że system jest prosty i oparty na intuicji. Nie odbiega w tym znacząco od innych, z których korzystają młodzi ludzie. Nie ma czego się bać. Trzeba korzystać ze zdobyczy techniki.
Osoby zajmujące się uruchomieniem systemu podkreślają, że póki co „eKolejka" jest w fazie testów. Dla uczelnianych informatyków ważne będą opinie użytkowników, których proszą o sugestie i uwagi jak optymalnie dostosować program do oczekiwań i potrzeb. W tym celu ma zostać wypracowany m. in. regulamin funkcjonowania systemu oraz lepsze dostosowanie godzin pracy pracowników, tak by jak najbardziej ułatwić załatwienie spraw studentowi-petentowi.
- Przez pewien okres czasu z dziekanatu będzie można korzystać również w sposób tradycyjny, kontaktując się z pracownikami „z marszu" – mówi Wojciechowski. – By tak się stało zostanie wydzielony czas pracy dla osób, które zapiszą się przez internet i godziny dla osób, które chcą załatwić sprawę na dotychczasowych zasadach. O wszystkich wdrożeniach i nowych rozwiązaniach będziemy na bieżąco informować studentów.
Informatycy zakładają, że w przyszłości opracowana zostanie również mobilna aplikacja. Tymczasem z obserwacji pracowników dziekanatów wynika, że najdłuższe kolejki ustawiają się m. in. w okresach przyjmowania podań o stypendium czy podczas sesji egzaminacyjnej. W niedalekiej przyszłości system zostanie zainstalowany także na Wydziale Sztuki.