
Prof.Katarzyna Winczek i Rada Galerii Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie serdecznie zapraszają na wystawę grafiki pt. "Terytoria. Granice". Otwarcie w Galerii Wydziału Sztuki UP (na ul. Mazowieckiej 43) dbyło się 12 czerwca. Wystawa będzie dostępna do 21 czerwca.
"Mappa znaczy obrus"
Pejzaż, obraz świata widziany z perspektywy podniebnej jawi się jako piękny, barwny teren, powierzchnia zdefiniowana liniami, określona w sposób naturalny przez ukształtowanie terenu, lub wyznaczony przez człowieka – drogi, kanały, granice państw, miast, pól i lasów. Rytm podziałów ułatwia orientację , pozwala zinterpretować przestrzeń, określić jej charakter. To, co zapisane na powierzchni, widoczne dla ludzkiego oka, skrywa inne linie i kształty - funkcjonujące w pamięci pokoleń nieistniejące już granice; miejsca czytelne, unaocznione dzięki nowoczesnej technice. Pod widzialną powierzchnią istnieją, jak archeologiczne relikty, dawne dzielnice, cmentarze, wsie i ludzkie siedziby. Granice rzeczywiste, byłe lub zaplanowane, są często historią wojen, ścierania się i wzajemnego wyniszczania. Uformowane przez czas linie podziału, kształty, zarysy miejsc i terytoria, te pod ziemią, i te na jej powierzchni, nakładają się na siebie, tworząc w jednostkowej pamięci skomplikowany, wielowarstwowy, zagmatwany wzór.
Cykl „Mappa” podąża w kierunku tworzenia grafik bazujących na kolejnych warstwach rysunkowych, powstających na jednej i tej samej powierzchni matrycy. Metalowa matryca przestaje być formą przyporządkowaną jednemu rodzajowi odbitki, staje się źródłem wielu różnych, zmieniających się z czasem prac graficznych. Wcześniejsze warstwy rysunkowe stanowią pewne ograniczenie następujących po sobie kreacji; będąc konsekwencją powziętego zamiaru, koncepcji twórczej. Zapisany na matrycy obraz, w dalszej fazie procesu przybiera charakter palimpsestu, staje się nieczytelny, „abstrakcyjny”. Otwartym pozostaje pytanie, w którym momencie graficzny obraz na matrycy zostanie określony jako „końcowy, ostatni”, zamykający etap. Takie podejście do tradycyjnej analogowej matrycy prowokuje wiele pytań wobec tworzonego obrazu i jego gatunkowej klasyfikacji.
(Wyraz „mapa” z łacińskiego <łac. mappa = obrus>, Słownik wyrazów obcych PWN, Warszawa 1971)